måndag 21 november 2011

Golf på Gran Canaria

Spelade med Ving lite golf på Gran Canaria förra veckan. Det blev tre banor: Meloneras, Anfi Tauro och Salobre Sur. Det var otroligt kul. För en person som uppskattar sporten golf (även om jag också uppskattar härliga människor som tar en whisky i golfbilen) så kan jag ibland tycka att jag hellre får en banguide när jag checkar in än att någon putsar klubbarna när jag kommer in på 18:e. Men visst servicen är nog inte anpassad för riktigt min målgrupp.

Banorna då? Jo, jättekul. Helt olika upplevelser. Gemensamt för dom tre är att det börjar ganska enkelt och avslutas mera spektakulärt. En annan sak som är kul är att banorna ligger relativt högt och att det är väldigt varmt = man slår lååångt. Jag tvåputtade för birdie ett flertal gånger på både par 4 och par 5 hål under veckan. Då är golf kul. (Fast golf är också kul när man har järn 4:or in på par 4 hål.)

Meloneras ägs av Lopesan som är en koncern som ägs av en väldigt rik spansk familj. Här finns alla förutsättningar för att bygga något. Det är i princip omöjligt att slå bort en boll första nio. Det är bara fairway och palmer överallt känns det som. Två korthål mätte under 90 meter när jag spelade. Är oftast försiktig med att spela från backtee nuförtiden, men här skulle jag verkligen gjort det. Gick parfemhålen under par och spelade mycket wedgar. Andra nio däremot ligger utmed Atlanten och det är raviner ner mot strandbanken. Hål 12-14 är riktigt bra och vackra golfhål. Det var långsamma greener som jag ofta ogillar att spela på, så lite "gubbabana" är nog mitt slutbetyg. Sista nio är helt klart värt €115 bara dom, men ändå hamnar denna banan på tredje plats under veckan.

Salobre ligger en bit upp från havet och böljar fram och tillbaka i en dalgång. Banan är mycket trevlig. Lite dåligt skick på tees, men jag gillade banan, men det var en sån där som man kanske inte kommer komma ihåg så mycket. Det är enda 36 hålsanläggningen på Gran Canaria och dom kommer göra en del förändringar där. Förmodligen byta gräs på greenerna, så jag tror banan är väl värd ett återbesök. Rankar den som tvåa under veckan.

Till sist hade vi då Anfi Tauro. Det är en av dom roligaste och definitivt den mest spektakulära golfupplevelse jag nånsin haft. Så bra att den förtjänar ett eget inlägg (kommer sen).

"Statsen" då?

Snittscore: 83. Snittade 39 UT och 44 IN
46% Fairwayträffar
46% greenträffar
Snittade 35 puttar och hade 25% up and downs.

Man kan bara konstatera att med 6-7 veckors uppehåll som jag hade innan golfresan så rostar närspelet ihop först. Mycket missnöjd runt greenerna och sen även med att jag inte höll ihop scorerna bättre. Förvisso var banorna mycket tuffare mot slutet, men det långa spelet höll inte över 18 hål, vilket också är ett tecken på ringrost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar