söndag 20 november 2011

Min golfbakgrund

Jag började spela golf som 14-åring 1988 och kom första året ner till 8 i HCP. Min hemmaklubb var det som nu heter Malmö-Burlövs Golfklubb. Mina tonår innehöll otal timmar kring övningsgreener och en sommar snittade jag nog 36 hål per dag under sommarlovet.

Jag kom med i klubbens olika lag och vi spelade seriespel.
Jag vann en tävling på det som jag idag tror motsvarar Bankboken Tour, vann lag-DM Skåne ett år, hade banrekordet från back tee på Malmö under många år (68).

Som lägst spelade jag på 2 i HCP. Vilket var ett problem för mig minns jag. Jag tävlade mycket och kom inte ner till scratch. Nu i efterhand är det ganska betydelselöst. Men som junior och tävlingsmänniska kunde 74 slag på tävling vara hemskt, eftersom jag inte sänkte mig. Sen att det räckte långt i resultatlistan spelade ingen roll. Jag har faktiskt spelat i samma tävlingar som Peter Hansson och Henrik Stenson under juniortiden och man inser nu tjugo år senare att det krävs en viss mentalitet för att komma till deras nivå. Visst jag har slagit dom båda, men dom var yngre än vad jag var också. Peter hade sitt stabila psyke även som junior och Henrik hade samma humör då som nu. Minns att Henrik kastade ut puttern i ett rapsfält och fick göra en walk of shame ut och leta upp den. Dåligt humör säger vissa, vinnarskalle säger jag.

1994 slutade jag spela golf. Tvärt. Det fanns ingen motivation. Det var inte roligt längre. Tio år höll jag upp.

2004 började jag igen i samband med en företagsgolf. Spelat ganska få rundor per år sedan dess. Fått två underbara döttrar (som nu börjar bli stora nog för att få egna klubbor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar