söndag 20 november 2011

Statistik

På touren finns det nog all möjlig statistik. Men det jag ska hålla reda på är greenträffar, fairwayträffar, up and down (där jag inte tänker skilja ut bunkerslagen som man gör i tourstatistik) och antal puttar. Förutom snittscoren då.

Jag slår bollen längdmässigt ungefär som proffsen, men har kanske 30-40% fairways- och greenträffar. Där ska jag upp närmre 50% tänkte jag.

Puttningen är okej. Jag treputtar väldigt sällan. När man spelar med medelgolfare är det verkligen något som dom borde träna på mera. Från 8-10 meter ska man inte treputta. Kanske en gång på tio om det är väldigt ondulerat. Där finns många slag att hämta. Men långputtar är tråkigt att träna tycker nog dom flesta.

Anledningen till att jag blivit stabilare kring 30+ poäng den här säsongen är att jag hunnit öva lite närspel. Många räddade par tack vare min 52 och min 58-gradare har det blivit den här säsongen. Jag slår alla chippar med 52-gradaren och 80% av alla pitchar. Utom när det inte finns green att jobba med. Då blir det 58-gradaren.

Men även här (up and down-%:en) tror jag att jag kan har en bit kvar upp till 50%-strecket. Det får bli ett statistik-mål det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar