tisdag 21 augusti 2012

Att hitta en känsla

Att lägga om swingen handlar mycket om att hitta en känsla.


Det börjar kännas helt okej. Först känns uppställningen helt knasig när man lägger om swingen, men nu känns det mera bekvämt. Det har tagit kanske 1,5 vecka.

Uppställningen ser sådär ut. Jag har inte haft diskbråck, men jag har en ganska krökt rygg. Håller på att träna ryggen nu för att få bort mina framåtrullande axlar.

Skulle kunna böja på knäa något mer. Handpositionen är nog något långt från benen.

I Trackman syntes att jag kom inifrån för mycket och för flackt mot bollen. Swingplanet här är bättre.

Tempot något för snabbt.

Man ser att klubbhuvudets aktion i genomsvingen är det som får huvudet att resa sig, det sker när klubban pekar mot målet. Det är bra, så ska huvudet "bete sig".

Jag har hittat min "tekniktanke": det ska kännas som att jag startar klubban utifrån med bara armarna och det ska kännas som att jag slår igenom med kroppen. Det är det jag tänker. Det är det som är min känsla.

Den här träffen var inte den bästa, men det var en fade mitt i fairway. Annorlunda känsla för en gammal hookare :-)

(Ryggsvetten tar jag inget extra för)



37 slag på första 9 hål på Västerled ikväll.  Trippelbogey på fjärde. Träffade alla fairways och sex greener och det var mycket lim på järnslagen. Kanske har hittat rätt känsla. Det märker vi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar