torsdag 3 januari 2013

Puttmatta + video

Här har jag satt upp för bollstartsträning. Har ingen Puttgate, men med två peggar, lite papperstejp och en tumstock kan man göra underverk :)

Putträning för oss alla går ut på att hitta en konsekvens. Att göra samma sak hela tiden. Den lilla gate:n hjälper en att göra samma sak hela tiden. Gate:n placerar cirka 50 centimeter från bollen.

Jag har upptäckt att jag måste ha en lugnare baksving i puttningen. Jag försöker inte bli Luke Donald, som har världens finaste backstroke, men när min bakåtrörelse blir för stressad tenderar jag att komma stängt till bollen.



Tejpen ovanför bollen hjälper mig att placera bollen rätt i förhållande till gate:n. Dessutom gör jag den tillräckligt lång för att den ska inspirera den parallella rörelsen.

Efter puttarna i klippet ovan halverade jag öppningen på gate:n. Då blev avståndet till knappa 5 centimeter mellan peggarna. Det motsvarar PGA-tour standard när det gäller bollstarter. Att man har en bollbredd plus 8 millimeter att spela med.

Efter en dryg timmes träning med peggarna tog jag bort allt och körde mot min puttmattas olika hål. Gud vad bra det blev!

PS. För den observante: puttmattan har fått sig en däng. När jag lade ut tumstocken mot mitten av hålet och bort mot gate:n och började putta gick allt i höger hålkant. Fick hjälpa terrängen lite med en mössa :) Om det ska vara teknikträning måste förhållandena stämma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar