söndag 9 september 2012

4:a i Sverigefinalen

Spelade i helgen finalen av Golf Digest Viasat Trophy på Hooks Herrgårds parkbana. Vinnarna från 40 tävlingar samlades vid Hokasjön för att göra upp om resor till Druids Glen. Otroligt kul att spela golf med folk från hela landet!

Hooks Parkbana är kort, men rätt svår. Greenerna är 15 m djupa (normalt är cirka 30 m) och under senare år har man adderat ett flertal strategiska fairwaybunkrar och greenbunkrar. Dessa nybyggda sandlådor gör banan bättre (antar jag) och värdig en final. Litet minus för skicket på greenerna ska sägas, för dom var för ojämna helt klart. Om man adderar lite vind som vi hade i helgen så blir Parkbanan väldigt jobbig.

Jag tycker banan är rolig och den bjuder på några vackra hål längs sjön. 7:an kanske är banans bästa och 13:e svårast. Bägge dessa har Hokasjön längs vänstersidan (där man inte ska hooka).

Är man het med sina korta järn har man en kul dag på Hooks.

I kanonstarten började jag på hål 2. Spelade ok, men fick rundans katastrofhål efter sex hål (på 7:an): missade green, pitchade upp den för långt. La min 5-meters nerförsputt 1 m kort. Missade den också. Skulle lägga i 50 cm returen när en geting kommer i backstroken och stör mig till ännu en miss. Pitch + 4-putt gör en trippel.

Spelar sen +2 resten av rundan och kommer in på 78 och netto 72. Räckte till fjärdeplats.

Fyra blåa och 14 par i scorekortet och retar mig över en del missade birdiechanser. Framförallt på 16:e, parfemman, som jag i motvinden nådde på två med en Drive och en Hybrid. Låg femmeter ovanför pinnen och treputtade för...par. Eagleputten var nära men smet långt förbi i nerförslutet. Enmetersreturen gjorde hästskon de luxe och det var bra att skrika NEEEJJ i smålandsskogen. Gjorde man bort sig lite för tre väntande bollar på 17:e tee, men sånt får man bjuda på. 17:e tee ja, där var Beat the pro, vilket det även var på inspelningsvarvet, fast då på hål 5. Slog både Johan Ryström och Jonatan Fransson. Vackert så. Får vara nöjd med helgen trots allt. Klart att jag grämer mig över några slag men spelet satt ändå inte. Gjorde många sandys och chip+enputt för att hålla ihop en någorlunda score. Så att komma på en fjärdeplats med en ihopkämpad score får duga.

En får tacka Golf Digest och alla sponsorer för en härlig serie tävlingar denna sommar. Kul som fan har det varit!

Stats:
78 UT 41 + IN 37, gav 72 netto
FT 9 av 14
GIR 7 av 18
Up and down 6 av 7
Puttar 34

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar